جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

لغت شش سیگما یکی از حروف الفبای یونانی می‏باشد که در آمار به عنوان یکی از شاخص‏های مهم پراکندگی به نام انحراف معیار مطرح شده است.

شش سیگما فرآیندی است بسیار منظم که به سازمان کمک می‏کند تا به طور مستمر با تمرکز بر توسعه و تولید تقریباً عالی محصولات و خدمات نیازهای مشتریان خود را برآورده سازد. شش سیگما یعنی رسیدن به سطحی از کیفیت تولیدات و ارائه خدمات که خطای فرآیندهای کاری به میزان ۴/۳ در یک میلیون موقعیت کاهش یابد.

شش سیگما با تاکید بر ۱- ضایعات صفر در تولید ۲- مشتری رضایتمند‏تر ۳- بازگشت سرمایه بیشتر و نیز با تمرکز مستمر بر فرآیند تولید یا ارائه خدمات و توسعه و بهبود آن، کاهش هزینه‏ها و پیشرفت مداوم را درپی دارد. مراحل اصلی شش سیگما: ۱- تعریف  ۲- سنجش  ۳- تجزیه و تحلیل ۴- بهبود  ۵- کنترل

نتیجه‏ گیری: