لغت شش سیگما یکی از حروف الفبای یونانی میباشد که در آمار به عنوان یکی از شاخصهای مهم پراکندگی به نام انحراف معیار مطرح شده است.
شش سیگما فرآیندی است بسیار منظم که به سازمان کمک میکند تا به طور مستمر با تمرکز بر توسعه و تولید تقریباً عالی محصولات و خدمات نیازهای مشتریان خود را برآورده سازد. شش سیگما یعنی رسیدن به سطحی از کیفیت تولیدات و ارائه خدمات که خطای فرآیندهای کاری به میزان ۴/۳ در یک میلیون موقعیت کاهش یابد.
شش سیگما با تاکید بر ۱- ضایعات صفر در تولید ۲- مشتری رضایتمندتر ۳- بازگشت سرمایه بیشتر و نیز با تمرکز مستمر بر فرآیند تولید یا ارائه خدمات و توسعه و بهبود آن، کاهش هزینهها و پیشرفت مداوم را درپی دارد. مراحل اصلی شش سیگما: ۱- تعریف ۲- سنجش ۳- تجزیه و تحلیل ۴- بهبود ۵- کنترل
نتیجه گیری:
- شش سیگما بیش از یک سیستم مدیریت ساختاری است که براساس مدیریت پروژه برای حل مشکلات خاص و بر مبنای جستجو برای نتایج چشمگیر پایهریزی شده است.
- شش سیگما مکمل سایر رویکردها مخصوصاً ۹۰۰۱ ISO میباشد.
- شش سیگما تلاش نمیکند که کیفیت را در راهنماها و روشها تدوین کند، بلکه سعی میکند همه روندهای درگیر در ایجاد تغییرپذیری را در راستای نیازها و محدودیتهای مشترک کنترل کند.
- برای داشتن عملیات خوب، شرکتها لازم نیست گواهی نامه بگیرند ولی برای کاهش ریسک به علت نتایج مالی ضعیف نمیتوانند از روشهایی نظیر شش سیگما چشمپوششی کنند.
- شش سیگما ابزارهای کنترل متفاوت را در یک نگرش ساختار به منظور افزایش کارآیی به کار میگیرد.